Організація харчування в поході (Частина І)

Автор: Сергій Корнилюк

У цій статті підсумований  досвід організації харчування в туристичних походах, закумульований протягом останніх 5 років у турклубі “Скіфи”КНЕУ.

Правило номер нуль: За планування та організацію харчування в поході відповідає Завхоз

Завхоз – найважливіша після керівника роль в туристичному поході. Завхоз часто суміщає обов’язки  Замкерівника

Окремі туристичні школи вважають термін «Завхоз» в цьому значенні некоректним оскільки Хоз (хазяйство) туристичної групи включає крім їжі ще й колективне спорядженя. Відповідно власне Завхоза вони називають Завхавом, а відповідального за спорядження – Завснаром. Людину яка суміщає ці дві позиції – Завхозом.

Напевне, це правильно, але в невеличких походах серйозного спорядження немає і тому назначати когось Завснаром нема потреби (його окремі функції виконує Ремонтник). Тому відповідно можна ставити знак рівності між «Завхоз» і «Завхав»

Обовязки  Завхоза можна розділити на 3 етапи – до походу, під час походу, після походу.

Означимо та розберемо  кожний етап детальніше:

1. До початку походу

1. Ознайомитися з теорією харчування в поході, поспілкуватися з досвідченими Завхозами.

2. Поспілкуватися з керівником групи.  Спільно визначити харчову політику.

3. Опитати учасників, зібрати побажання до розкладки

4. Скласти первинний варіант Меню, чорновик Розкладки, приблизний бюджет

5. Ознайомити учасників з Меню, внести коригування

6. Скласти Розкладку. Ознайомити з нею керівника, внести коригування.

7. Організувати закупівлю продуктів.

8. Організувати розподіл продуктів по рюкзаках

2. Під час походу

1. Організувати спільно з керівником режим чергування.

2. Надати для чергових доступ до інгредієнтів, пересвідчитись чи вірно вони зрозуміли задачу.

3. При потребі , бажанні, можливості  вносити коригування в меню та норми продуктів, особливо в останні дні походу.

4. Виховувати в групі культуру готування-споживання

3. Після походу

1. Розподіл витрат на харчі по учасниках

2. Збір зауважень/побажань/пропозицій щодо меню та організації харчування.

3. Участь в написанні звіту про похід, фіксація набутого досвіду в електронному вигляді для майбутніх поколінь.

А тепер ще детальніше!

ДО  ПОЧАТКУ ПОХОДУ

1. Ознайомитися з теорією харчування в поході, поспілкуватися з досвідченими Завхозами.

Методичні матеріали:

http://rechflot.narod.ru/eda.htm

http://poxod.ru/material/economy/p_economy_hoziajstvenniem_a.html

http://softpole.narod.ru/ (скачуйте програму розрахунку  поживності та достатності продуктів

в розрізі калорій, жирів, білків, вуглеводів)

При перейманні досвіду  від досвідченого завхоза інформацію сприймайте критично. При копіюванні чужих, хай навіть бездоганно складених  меню та розкладки  обов’язково  потрібно робити поправки на інший склад учасників, місцевість, погоду, концепція походу і т.д. .

2. Поспілкуватися  з керівником групи.  Спільно визначити  харчову політику.

Список контрольних  питань до керівника:

1. Як взагалі  маршрут по тяжкості? Скільки днів? – від цього залежить кількість прийомів їжі і відповідно вага рюкзаків, а також баланс  ваги, поживності та смачності.  На 4 дні можна з собою брати і кавун з огірками та помідорами – вага рюкзака буде невеликою, на 20 днів бажано сушити  м’ясо і моркву та топити масло і все одно рюкзак буде слабо підйомний.

2. Скільки триває ходова частина маршруту? Яка погода планується?В які дні найбільші навантаження? В які дні плануються дньовки? – від цього залежить меню (якщо їдемо в потязі 1 ніч, обходимось чаєм з печивом/фруктами/шоколадом, якщо більше 1 доби – запарюємо на кипятку гречку; делікатеси французької кухні плануємо на дньовки, кашу з м’ясом + додаткову порцію шоколаду – на дні найбільші навантаження)

3. Чи розпалюється багаття на обід? (від цього залежить повноцінність обіду. Зазвичай обід сухий – бутерброди/сухофрукти/сало/шоколад + джерельна вода.  Хоча в принципі за 1 год привала на обід можна спокійно встигнути розпалити вогнище (або газовий пальник)  і почаювати . Готувати каши, супи і т. д. на обід нераціонально – займає багато часу.

4. Де на маршруті сніги і дуже холодно? (там варим швидкі страви типу мівін на газових пальниках,  в екстренних випадках, але дуже небажано можна замінити 1-2 прийоми гарячої їжі на сухом’ятку+чай) Де на маршруті мало дров? (Там не варим суп бо для нього треба закип’ятити більше води ніж для круп)

3. Опитати учасників, зібрати побажання до розкладки (організаційно можна сумістити з пунктом 1.5)

1. Хто що любить? (без нього не може) – визначити чи включати цей продукт/страву в розкладку чи в особисте НЗ цього учасника.

2. Хто що не любить? В кого на що алергія? Чи є вегетаріанці? Хто постить? Чи їдять рибу? Чи готові зробити разок виключення? Визначити чи виключити цей продукт/страву з меню чи для цього учасника зробити виключення (наприклад кинути сало/рибу/тушонку/ на останньому етапі приготування, перед цим відчерпнувши порцію вегетаріанця)

3. Чи готові люди нести зайвий кілограм –два додаткових продуктів з гарантією смачності та поживності чи їм краще на одній вівсянці з медом аби легший рюкзак?

4. Скласти первинний варіант Меню, чорновик Розкладки, приблизний бюджет

Детальніше про Меню, Розкладку, Бюджет опишу в іншій статті дещо пізніше. Бажано складати все у форматі таблиць Excel – тоді буде можливість зручно правити і користуватись майбутнім поколінням.

Кілька  загальних принципів:

а. Без алкогольність. При великих фізичних навантаженнях алкоголь протипоказаний. Бажано відмовитись від кави (підвищує тиск, при навантаженнях бувають випадки об морока). (хто хоче-хай несе на свій страх і ризик в режимі НЗ стікери).

б. Підножний корм. Якщо завхоз розбирається в грибах – можна разок приготувати грибну юшку з місцевих грибів. Якщо хтось готовий тягти вудочку – можна прикинути варіант рибної юшки. Але при цьому не допустити щоб при відсутності кльову група залишилась голодна.

в. Передбачити таємно від групи (узгодивши з Керівником) певні колективні НЗ (невраховані в розкладку запаси)

- День народження –сухий торт в судочку

- Підйом на складну  вершину/перевал  – додаткова шоколадка

- Екватор (середина походу) – щось тропічне типу банки ананасів і тд.

5-6. Ознайомити керівника та учасників з меню, розкладкою, внести коригування

Привселюдно зафіксувати  факт погодження групи на розкладку. Тепер до кінця походу критикувати  меню, нормативи, організацію харчування – заборонено для збереження психологічного комфорту.

Узгодження меню та розкладки з учасниками до походу – гарантія того що під час походу не зїдять Вас.

7. Організувати закупівлю продуктів.

Режим 1) декілька учасників ідуть в супермаркет, закупляють все, кудись зносять потім ділять.

Режим 2) розсилається смс/електронний лист кожному учаснику що йому купити. В потяг всі приходять вже з закупленими харчами.

Перший варіант  вимагає від завхоза більше часу, але з точки зору надійності, оптових  переваг, підбивки затрат, згуртування  колективу та перестраховки від  невдоволення продуктами – набагато кращий («бачили очі що купували»)

8. Організувати розподіл продуктів по рюкзаках

а. Сумується вага всіх продуктів + наметів , сокири, фотоапарату, аптечки, казанів та іншого колективного спорядження. Можна або використати терези, або додати вагу брутто вагу продуктів на упаковці (якщо є лише нетто на око – жерстянка з під консерви – +50г)

б. Зазвичай в складні норматив колективної  ваги на 1 дівчину становить 2/3 від нормативу на 1 хлопця. Тобто якщо ч-кількість чоловіків, ж –кількість жінок, В – загальна вага колективного спорядження та харчів

Норма ваги на 1 жінку  Вж=2В/ (3ч+2ж)

Норма ваги на 1 чоловіка = 3В/(3ч+2ж)

Якщо в групі  дівчат мало, краще коефіціент 1/2. Відповідно:

Норма ваги на 1 жінку  Вж=В (2ч+ж)

Норма ваги на 1 чоловіка = 2В/(2ч+ж)

На мою особисту думку краще коефіцієнт 2/3 з подальшою  швидкою розгрузкою  ніж 1/2 – тоді більше шансів що дівчина до походу наполовину зменшить вміст своєї косметички.

в. Наступний крок – правильно розподілити вагу між учасниками.

Є цікава концепція – поділити продукти на рівні частини і видати всім учасникам однакові долі. Щоб на випадок якщо хтось згубиться, він зміг прохарчуватисьавтономно. Краще не губитися звісно, але як то кажуть якщо візьмеш парасольку – доща точно не буде.

Проте зручніше розподіляти  однотипні продукти в одні руки -тоді Завхоз знає – весь рис – в Саши, залишки шоколаду –в Маши. Відповідно якщо шоколадки не вистачає – є до кого пред’являти претензії.

Обідні харчі – в одні руки – щоб під час обіднього привалу не потрібно було всім ритися по рюкзаках у пошуках залишків «своєї» лепти продуктів.

Ключові продукти як сіль, цукор, спеції варто нести самому завхозу, або комусь супернадійному. Взагалі прийнято що ніж, сірники і трохи солі мають бути в кожного туриста в одній із кишень рюкзака за замовченням.

Продовження…

  • Джмелик

    видно, що автор фотки-аудитор)чіткий порядок)

  • Helena

    добре написав: чітко, зрозуміло, по-порядку та з гумором. Дякую. Не знаю хто як, та я візьму на замітику.

  • Sergiy Kornylyuk

    Спасибі) якшо треба будуть екселівські таблички з прикладами готових розкладок – велкам)