Організація харчування в поході (Частина ІІ)

 Автор: Сергій Корнилюк

Продовжуємо опис завхозівських хитрощів з організації харчування в багатоденному поході

2. ПІД ЧАС ПОХОДУ

1. Організувати спільно з керівником режим чергування.

Організація чергування: існує три схеми:

- Готують всі разом – в принципі нічого страшного крім:

a. Має бути 1 відповідальний шеф-кухар, щоб суп не посолили 2 рази і т.д.

b. Всі щодня втомлюються. Немає «приватного часу»

c. Проблема «зайців» халявщиків

- Найефективніша схема: Група розбивається на групи по 2 чергових Якщо людей непарна кількість – існує практика завхоза від чергувань звільняти. Класично парують хлопець-дівчина, хлопець розпалює багаття, дівчина керує процесом власне готування .

Якщо група 9 і більше людей – варто чергувати по троє.

- Схема чергування наметами також добре зарекомендувала себе. Взагалі обирати чергових з одного намету досить логічно – щоб при їхньому підйомі не будити весь табір.

Резюме: розбиватись потрібно так щоб:

a. Справедливість: всі більш менш однакову кількість разів почергували, в однакових умовах. (НЕ -одні чергують на дньовках інші на холодних снігахі в зливу)

b. Задоволення: Людям приємно було чергувати один з одним. Неконфліктність.

Зміну чергових варто робити 1 раз в день перед обідом. (логіка – щоб вечерю і сніданок одні люди готували на тому ж місці) Існує традиція офіційної символічної передачі новим черговим чистого черпака.

Найкраще коли підйом чергових робиться на 1 годину раніше ніж всієї групи. Тоді на момент підйому групи в недосвідчених групах – їжа нарешті починає варитись. В досвідчених – сніданок готовий до столу.

Сніданок – найбільш обмежуючий фактор для збору групи:

1. Час на складання палатки – 10 хв, складання речей 15 хв, ранкові процедури плюс зарядка 30 хв – разом 1 год. Приготування їжі від вийняти продукти-розпалити вогнище до помили котел – 1,5-2,5 год. Відповідно у випадку початку готування на 1 годину раніше є шанс групі зайву годину поспати замість того щоб 1 годину на рюкзаках ждати сніданок.

2. Один з учасників не зможе починати складати рюкзак доки не помиють котли. (як варіант рішення – їжу одразу розкидають в КЛМН і одразу ж миють котел не чекаючи доки всі поїдять).

Хоча багато туристів вважають що краще вставати всім разом. Логіка:

1. Щоб веселіше було черговим

2. Все одно чергові дзвоном казанів всіх побудять.

3. Коли в похід ідуть добре знайома, збита група часто можна і варто забити на всі правила. В групі може бути завхоз фанат якому подобається готувати, ну то хай собі кожен день готує, інший учасник хай кожен день дрова рубає, третій в цей час лазить з фотоапаратом, четвертий там намети всім ставить і т.д. аби без образ на халявність. Важливо до процесу готування залучати новачків, щоб якийсь мали досвід, розвивалися, для досвідчених туристів формальності «справедливого чергування» вже неактуальні.

Резюме: коли похід легкий-будь яка з трьох схем нормальна. Коли складний – краще робити класичні чергування . Коли група збита – по відчуттям керівника та взаємній мирній домовленості, аби хтось 1 залишався відповідальним. У всіх спірних ситуаціях останнє слово – за завхозом та керівником.

2. При потребі , бажанні, можливості вносити коригування в меню.

Наприклад:

-ідемо через село – є можливість купити молоко, яйця, свіжий хліб і т.д.

-Підножний корм (гриби /ягоди/трави для чаю, кропива для борщуі т.д.) під час маршруту вживати лише у випадку 100%ї впевненості у нешкідливості і при правильній обробці – як мінімум не забувати мити перед вживанням)
-Згубили (забули купити, забули забрати з холодильника) кілограм ковбаси – зменшуєм норматив ковбаси яка залишилась в півтора рази.

3. При потребі виховувати в групі культуру готування-споживання

-не смітити. Утилізувати всі відходи, зїдати всю свою порцію.

-тримати в чистоті котли-черпаки (здавна саме драяння казанка а не підкорена вершина вважалося неофіційною посвятою в туристи)

-готувати з душою і хорошим настроєм

4. Під кінець походу – кінцева підгонка меню та нормативів

Наприклад – якщо цукор закінчується – зменшити дозу на 1 чашку чаю, якщо його навпаки кілограм на 4 чоловік на 3 дні – починати вкидати його в ранкову молочну кашу. В ідеалі з одного боку недобре якщо продукти пронесені весь похід на чиїхось плечах їдуть з вами назад додому, з іншого коли в останній день нема що їсти або різко закінчилась сіль – це ще гірше.

3. ПІСЛЯ ПОХОДУ 

1. Розподіл витрат по учасниках

Концепція 1: всі витрати по свіжому розподіляються в момент кожної закупки між всіма учасниками, або балансуються в процесі походу «на око»

Концепція 2: витрати фіксуються, на окремому балансі, кінцевий розрахунок проводиться 1 раз в потязі. Для цього часто визначається додатково посада «фінансист»

2. Збір зауважень/побажань/пропозицій щодо меню та організації харчування.

Зворотній зв’язок для підвищення професійності

3. Участь в написанні звіту про похід.

В звіті фіксуються Розкладка, Меню, рецепти «фірмових» страв, варіанти виходу з нестандартних ситуацій і т.д., бажано аналіз.

4. Зафіксувати набутий досвід в електронному вигляді для майбутніх поколінь.

В електронному вигляді для майбутніх поколінь фіксуються Розкладка, Меню, рецепти «фірмових» страв, варіанти виходу з нестандартних ситуацій і т.д.

На цьому все. Всім смачного!

Прошу написати коментарі та доповнення мені сюди https://www.facebook.com/skornilyuk

Далі буде.

Опубліковано у Походи, Харчування | Теґи: , . | Додати в закладки: постійне посилання на публікацію.